Tilbage til nyheder

Brandguru fra Silicon Valley kommer til Silkeborg

Om kort tid kommer brandguruen Juan Carlos Velten til Silkeborg. Han arbejder til daglig i San Francisco, hvor han især hjælper virksomheder med deres historiefortælling. Han har en bachelor i marketing og økonomi, desuden en MBA fra Harvard Business School samt en mastergrad i filosofi.

InnovationSilkeborg og det internationalt anerkendte innovationsbureau Innovation Lab vil fremover samarbejde om flere arrangementer og kurser. Samarbejdet bliver skudt i gang 23. januar 2018, når brandguruen JC Velten besøger Silkeborg.

Det internationalt anerkendte innovationsbureau Innovation Lab og InnovationSilkeborg har indledt et samarbejde. Flere af de arrangementer og kurser, Innovation Lab pt. kører i Aarhus og København vil derfor fremover også blive udbudt i Silkeborg.

”Vi er overbeviste om, at der er en lokal interesse for flere af den type arrangementer i Silkeborg-området. Samarbejdsaftalen giver os mulighed for at trække på stærke innovationskompetencer og en lang række spændende kontakter i Innovation Labs netværk, både nationalt og internationalt”, siger chefkonsulent Laila Mariann Hansen fra InnovationSilkeborg.

Startskuddet lyder i januar
Startskuddet på det nye samarbejde mellem InnovationSilkeborg og Innovation Lab lyder 23. januar 2018, når den Silicon Valley-baserede brand-guru Juan Carlos Velten –  der i daglig tale blot bliver kaldt JC – besøger Silkeborg med sin Rapid Branding Workshop.

”På workshoppen vil Juan Carlos demonstrere, hvordan man med rapid branding metoden på få timer kan skabe grundstenene for et effektivt og unikt brand. Metoden benytter nogle brandingprincipper, men handler samtidig om at udvikle og teste en idé på en håndgribelig måde, så man på kort tid står med et færdigt resultat i hånden”, siger Per Lolk, der er partner i Innovation Lab Aarhus.

Find din arketype og vær tro imod den
Juan Carlos Velten hjælper virksomheder med finde ind til deres arketype – dvs. virksomhedens sande identitet. Når den er fundet, er det vigtigt at virksomheden forbliver tro imod den.

Identiteten skal fungere som et kompas, virksomheden altid navigerer efter. Det skaber genkendelighed – og branding handler i høj grad om repetition, repetition og repetition.

Coca Cola, Pepsi og Virgin Airlines
Mange store selskaber arbejder bevidst med deres arketyper. De ved, hvem de er, og de ved, hvad de vil afspejle over for forbrugerne. Tag nu for eksempel Coca Cola og Pepsi.

Coca-Cola er “the real thing”, “always”, “enjoy” og “taste the feeling”, hvorimod Pepsi er “chill out”, “be young, have fun”, “generation next” og “change the game”. Vi opfatter to læskedrikke vidt forskelligt. Coca-Cola er uskyldig, Pepsi er underholdende. Det er ingenlunde tilfældigt, men en bevidst strategi.

Det samme gælder Virgin Airlines. Selskabets grundlægger Richard Branson er kendt for at være en rebel, og alt hvad Virgin Airlines gør og kommunikerer afspejler denne arketype – f.eks. lyder historien, at der bliver leveret pizza til flyet, hvis take-off er forsinket.

Fælles for alle selskaberne er, at de har en ledetråd for alt, hvad de foretager sig udadtil, og deres kampagner er nemme at afkode. Netop dét kan mange andre virksomheder tage ved lære af.

Arketyper sætter følelserne i spil
”Arketyperne er gode, når det handler om at få forbrugerne til at føle noget. Og det er først, når følelserne kommer i spil, at forbrugerne bliver tilbøjelige til at købe noget,” lyder det fra Per Lolk.

Han fortæller, at Juan Carlos i alt arbejder med 12 forskellige arketyper: The Jester, the Explorer, the Creator, the Innocent, the Everyperson, the Hero, the Caregiver, the Lover, the Revolutionary, the Ruler, the Magician og endelig the Sage.

Find din arketype og vær tro imod den
På JC’s Rapid Branding workshop kommer deltagerne til at høre meget mere om de 12 arketyper, men den sydamerikanske brandguru har også et andet vigtigt budskab på hjerte – nemlig at de sociale medier kan være meget anvendelige, når især nystartede eller transformerede virksomheder udvikler deres brandingstrategi.

Hvordan det? Jo, i stedet for at spendere tonsvis af timer på at udtænke en brandingstrategi og afprøve den på forbrugerne opfordrer Juan Carlos Velten virksomhederne til at gå den modsatte vej rundt.

”Ved hjælp af de sociale medier kan virksomhederne hurtigt finde ud af, hvordan folk opfatter deres hovedprodukt og den udfordring, virksomhederne dybest set forsøger at løse. Det kan de bruge til at udvikle, justere og finpudse strategien. På workshoppen vil deltagerne opleve hvordan”, slutter Per Lolk.

FAKTA
Juan Carlos Velten
Juan Carlos Velten er tilknyttet Standford University, hvor han holder forelæsninger i ”The Science of Failure”. Han driver Innovation Lab San Fransisco, hvor han sørger for, at idéer og tanker fra det århusianske innovationshus bliver implementeret i USA. Han er manden bag flere Silicon Valley iværksætterprojekter – både de succesfulde og dem, der fejlede. Juan er med sit sydamerikanske blod forløsende oprigtig om sine negative erfaringer og samtidig en inspirationskilde for alle omkring sig, når han deler ud af sine succesfulde erfaringer og opdagelser med et smittende engagement.

Læs mere om Rapid Branding Workshoppen og tilmeld dig her

Dato: 08-01-18

2018-01-25T16:35:46+00:00