Tilbage til nyheder

Iben hjælper virksomheder med at visualisere

Foto: Jakob Stigsen Andersen

Iben Louise Birkkjær, indehaver af Teapot i Silkeborg, bidrager til små og store virksomheder ved at tegne processer og kunderejser

SANS for detaljen. Husk at få det hele med. Øvelse gør mester.

Tre korte sætninger – de tre udsagn og værdier, som Iben Louise Birkkjærs egen virksomhed bygger på.

Firmaets navn er Teapot, og det vender vi tilbage til.

Det er ti år siden, kvinden fra Silkeborg valgte at blive selvstændig, og gennem årene har Iben Louise Birkkjær hjulpet en række små og store virksomheder.

Metoden, når hun hjælper kunderne til bedre at forstå deres kunder, er noget ganske særligt, for det er Iben Louises personlige håndtegninger.

– Tegninger har bare en umiddelbarhed, som man ikke opnår gennem tekst. De kan aflæses lynhurtigt, og der opstår ofte en snak om tegningerne, som man ikke oplever, hvis man kun skriver ord. Tegninger taler til noget dybere i os, siger Iben Louise Birkkjær.

Hun benytter tegningerne i sin kommunikation med kunderne.

– Jeg oplever, at mine kunder får en bedre forståelse af deres egen virksomhed, når vi definerer den gennem tegninger. Det kan være, vi tegner en strategi eller deres værdisæt og pludselig går det op for dem, hvad det egentligt er, de gerne vil levere eller stå for, når vi får sat tegninger på, forklarer hun.

Små og store rejser
Teapot hjælper med kunderejser og såkaldt procestegninger. Det spænder fra mindre processer til at se på de overordnede linjer i en organisation.

– I bund og grund er det for at finde ud af, hvad det er virksomhedens kunder eller medarbejdere har brug for. Hvordan kan vi gøre tingene bedre i fremtiden i forhold til, hvordan vi gør tingene i dag, siger Iben Louise Birkkjær.

Målet er at fremme forståelsen i forhold til at nå i mål med den ønskede forandring.

– Tegninger er et enormt stærkt redskab i forhold til forandringsprocesser. Man kan ikke snyde med en tegning på samme måde, som man kan snyde med ord. Med tegningen opnås et fælles verdensbillede. Det bliver meget nemt at forstå. Jeg tegner, fordi det er det klart nemmeste for mig, og alle kan forstå, hvad der foregår, forklarer Iben Louise Birkkjær.

Fra renovation til brændstof
Kundekredsen spænder vidt. Renovationsfirmaet Renosyd i Skanderborg, Ørsted, Teknologisk Institut og Bunker Holding, som handler med brændstof til skibe, er blandt de selskaber, Iben Louise Birkkjær hjælper eller har hjulpet. Det kan være kunderejse i en skoforretning, og Iben Louise tegner sig gennem eksemplet.

Hun kigger på en række facetter og spørgsmål i forhold til at udvikle på den konkrete butikstype. Hvilke overvejelser gør kunden sig, når der skal investeres i nye støvler? Hvad er behovet, hvor er der muligheder for mersalg, hvordan sammesættes udvalget osv.

Kvinden bag Teaport lærte at tegne af sin farfar.

Det var noget med, at de to altid tegnede Bornholmeruret i stuen. Ovenpå farfaderens ur stod en tepotte – deraf navnet Teapot. Øvelsen var kort fortalt at få alle detaljer med, når farfar og Iben Louise tegnede sammen.

– Og jeg holdt aldrig op med at tegne, smiler Iben Louise Birkkjær.

– Jeg ønsker at gøre verden nemmere at bruge, tilføjer hun om sin virksomhed.

Artiklen er bragt i magasinet KNOW NOW

Dato: 20-04-19

2019-04-08T16:39:36+02:00