Tilbage til nyheder

SPAR Nord sætter kunderne i centrum for at blive »fremtidens bank«

– Den digitale omstilling er et stort tema for medarbejderne, så her giver det også god mening at have brugerne tæt på, når vi udvikler nye løsninger..

SPAR Nord Bank vil være »fremtidens bank for danskerne« – sætte kunden i centrum og skabe retning.

I januar holdt bankens kommunikationsdirektør i afdelingen for kommunikation og innovation, Ole Madsen, et oplæg på vores netværksarrangement. Her satte Ole Madsen fokus på, hvordan man strategisk i hverdagen kan arbejde med designtænkning i sin virksomhed.

Efterfølgende bad vi Ole Madsen sætte nogle ord på sagen.

Hvorfor valgte I at arbejde målrettet med designtænkning i Spar Nord Bank?
Vi synes principperne om brugerinvolvering og ambitionen om at komme hurtigt fra ide til prototype, giver rigtig god mening. Både i forhold til de store strategiske linjer og i forhold til helt konkrete produkter og services. Vi har været igennem en strategiproces, hvor vi har foretaget nogle ret betydelige ændringer i måden, vi gør ting på, og her har det været afgørende vigtigt, at løsninger blev designet i tæt dialog med de mennesker, der i sidste ende skal bruge dem.

Hvordan giver designtænkning mening i en bank?
På den ene side har bankerne jo været digitale i rigtig mange år. På den anden side kan man sige, at det først er for nylig, der for alvor er kommet gang i innovationen i de kundevendte, digitale løsninger. Der er meget hype omkring det nye og digitale, og netop af den grund giver det god mening at vælge en tilgang og en metode, hvor man hele tiden har brugerne tæt på, når der skal udvikles nye løsninger. Den digitale omstilling er også et stort tema for medarbejderne, så her giver det også god mening at have brugerne tæt på, når vi udvikler nye løsninger.

Hvilken betydning har det haft indtil videre at arbejde med designtænkning?
Jeg synes, vi har fået udviklet nogle interessante og relevante løsninger, både de direkte kundevendte og noget af det, der så at sige foregår bag scenen. I den forbindelse har designtænkning helt givet sparet os for nogle dyre lærepenge, fordi vi undervejs i vores udviklingsforløb har kunnet skille idéer med reelt potentiale i vores bank og for vores kunder fra de idéer, der nok mere var gode i teorien.

Kan du nævne eksempler på konkrete tiltag/produkter, som designtænkningen har udmøntet sig i?
Vi har blandt andet lanceret en rigtig interessant ny løsning, der ved hjælp af intelligent brug af data fra vores kunders konti hjælper kunderne med at holde styr på deres abonnementer. Vores brugerinddragelse underbyggede, at netop abonnementer er blevet så stort et fænomen i vores hverdag, at flere og flere mister overblikket over, hvad de egentlig betaler til, og hvad de får for pengene. Ved hjælp af metoder som hackathon og designsprint nåede vi på meget kort tid frem til en løsning, der virkede lovende, og som i dag er i brug hos mere end 100.000 kunder.

Hvad er dit bedste råd til virksomheder, som gerne vil arbejde med designtænkning?
For det første er det vigtigt, at ledelsen beslutter sig for den mere nysgerrige tilgang og sikrer, at de nødvendige ressourcer er til stede. Derudover er det afgørende vigtigt, at der er en ordentlig sammenhæng mellem den kreative innovation og de løsninger, der kommer ud af den, og så virksomhedens kerneforretning og kernesystemer. Ellers bliver de nye løsninger bare vinduespynt uden reel forretningsmæssig betydning.

Artiklen er bragt i magasinet KNOW NOW

Dato: 06-03-19

2019-03-06T13:05:32+00:00