Tilbage til nyheder

Tømmergården satte kunder i spil

XL-Byg Tømmergården i Gjern fik trykprøvet nye ideer med et panel udefra

MAN skal spørge for at blive klogere. Det var baggrunden for, at XL-Byg Tømmergården i Gjern sammen med afdelingen i Århus udfordrede status quo med et innovationspanel, der blandt andet bestod af trofaste kunder. Det var en proces, der blev sat i gang sammen med Innovation Silkeborg, og som har haft så gode resultater, at direktør Kurt Buhl forventer, at det kan ses på bundlinjen allerede i år.

– Vi skal udvikle på tingene, mens vi har de gode tider. Der kan være alle mulige sorte skyer ude i horisonten. Detailhandlen er presset, der er internethandel og Amazon. Men der gemmer sig også nye muligheder, og det var dem, som vi ville se på, siger Kurt Buhl.

XL-Byg Tømmergården har et premium-medlemsskab hos Innovation Silkeborg. Det gav mulighed for at trække på en konsulent udefra til processen.

Kurt Buhl gav ledergruppens syv øvrige medlemmer fra afdelingerne i Gjern og Århus et oplæg om at finde muligheder for udvikling, så forretningen også står stærkt i fremtiden.

– De fik et »blankt papir«. Der var egentlig frit slag, men udfordringen var samtidig at begrænse sig, så projekterne var realistiske at gennemføre, siger Kurt Buhl.

Ledergruppens ideer blev præsenteret for et panel, som udover direktøren bestod af to kunder, en iværksætter indenfor e-sport turneringer, en industrisælger, en byggemarkedsmedarbejder og HR-chefen fra XL-Bygs kædekontoret.

– For at få så forskelligartet feedback som muligt lavede jeg bevidst en ligelig kønsfordeling og en fordeling mellem erfarne og meget unge personer, siger Kurt Buhl.

Aldersspændet i panelet var fra 17 år til knap 60 år.

-De skulle se noget andet, end det vi ser, siger Kurt Buhl, der oplevede, at der kom skarp feedback fra panelet.

– Vi havde ikke inviteret dem for at blive klappet på ryggen, siger Kurt Buhl, der håbede på indspark, der både kunne fortælle, hvordan forretningen kan blive stærkere, når det gælder trofaste kunder, men også tiltrække nye kunder blandt unge og kvinder.

Processen har allerede sat gang i nye initiativer. Helt konkret er der allerede gennemført en undersøgelse hos håndværkere, der har givet ris og ros.

– Vi har fået nogle konkrete kritikpunkter og forslag til, hvad vi kan gøre ved det. Vi er ved at bearbejde undersøgelse og er allerede ved at handle på den, siger Kurt Buhl.

Ledergruppens projekter bliver der også arbejdet videre med. Hvad projekterne handler om er fortroligt, men de kommer til at gå på både at styrke driften og nye aktiviteter.

– Det er noget, der vil kunne ses på bundlinjen allerede i indeværende år, forventer Kurt Buhl.

Processen har også haft en anden sidegevinst. Ledergruppen er gået styrket ud af forløbet.

– De er blevet bedre til at spille hinanden gode, siger Kurt Buhl.

Det har været en positiv oplevelse undervejs, at kunderne har været interesseret i at hjælpe forretningen til at blive bedre. Det kræver bare, at man er klar til at lytte til både rosen og kritikken, konstaterer Kurt Buhl.

– Vi er ikke bedre end den oplevelse kunden har, siger han.

Direktøren for XL-Byg Tømmergården er åben for at gentage processen igen til efteråret eller til foråret.

Artiklen er bragt i magasinet KNOW NOW

Dato: 01-05-19

2019-04-09T11:22:40+02:00