Tilbage til nyheder

Den simple og hurtige vej til gode løsninger

Foto: Martin Ballund

Silkeborgfirmaet Zimplifi hjælper virksomheder med at forstå deres kunder, og hvordan de i samarbejde kan skabe et godt produkt

SKABELSEN af et mere attraktivt gågademiljø i Tværgade i Silkeborg og en ny grafisk brugerflade til at overvåge skibstrafik. Det er to opgaver, der umiddelbart ikke har noget som helst med hinanden at gøre, men fælles for begge projekter er, at Sara Schøler Lass fra Silkeborgvirksomheden Zimplifi har haft stor indflydelse på skabelsen af dem.

Zimplifi hjælper nemlig sine kunder med at videreudvikle og skabe resultater for deres forretning ved at rådgive og arbejde med udvikling og design af digitale løsninger og kundeoplevelser.

Involvering af kunder
Den danske teknologivirksomhed Terma A/S med hovedsæde i Lystrup ved Aarhus er blandt dem, der har nydt godt af Sara Schøler Lass’ ekspertise. Det skete, da virksomheden skulle udvikle et nyt og moderne program til at overvåge og skabe sikkerhed med en ny overvågningsløsning til militære operationer for mindre flåder.

– Mange virksomheder ved ikke, hvordan de skal involvere deres kunder og brugere, når de skal skabe et nyt produkt. Jeg hjælper med at undersøge, hvem deres kunder og brugere er, og så bringer jeg dem sammen, så de kan skabe et godt produkt, siger Sara Schøler Lass og bemærker, at det alt sammen kan lyde meget banalt.

Det er det dog langtfra, for selvom processen fra idé til færdigt produkt måske lyder simpel, så er der masser af faldgruber.

Vigtigt med tidlig feedback
Tag eksemplet med programmet til at overvåge.

– Ofte sker der det, at udviklerne arbejder rigtig langt med produktet uden at teste brugere og kundernes behov. Ofte beder de så designafdelingen om at gøre det mere lækkert. Men det er ikke altid, at det lykkes, for måske har de allerede skabt lidt af et teknisk monster, siger Sara Schøler Lass.

I stedet vender hun processen om, så kunderne og brugerne meget tidligt bliver inddraget i fasen med at skabe det nye produkt. Processen med at få testet sit produkt eller prototype af hedder designs sprints.

– For nogen tager den proces en uge, mens andre kan klare det i løbet af par dage. Målet er under alle omstændigheder, at man hurtigt får testet udkastet til det nye produkt, så man kan få feedback fra sine kunder og finde ud af om produktet skaber værdi og skal videreudvikles, eller om det skal afsluttes, inden det kommer for langt, siger Sara Schøler Lass.

For eksempel blev overvågningsprogrammet testet af medarbejdere på Flådestation Frederikshavn, hvor Søværnets Operative Logistiske Støttecenter holder til.

– Vi fandt for eksempel ud af, at den unge generation slet ikke er vant til at arbejde med genvejstaster, fortæller Sara Schøler Lass.

Hun er i øvrigt selv på vej til at lancere et nyt produkt i form af hjemmesiden wezimplify.com, der skal være en digital platform og netværk, hvor virksomheder få hjælp af brugere og kunder til at få input til og testet deres nye forretningskoncepter og produkter af.

– Jeg har et ambitiøst mål om i slutningen af året, at have skabt den første omsætning, indtjening og et aktivt netværk af eksperter og virksomheder, der sammen udvikler værdifulde produkter og løsninger, fortæller hun.

ZIMPLIFI

Sara Schøler Lass har tidligere arbejdet som HR-projektleder hos Grundfos. Hun begyndte hos Grundfos i 2003, hvor hun var med til at arbejde med innovation og udvikling og spotte nye ledertalenter til Grundfos fra de videregående uddannelsesinstitutioner.

Hos Grundfos blev hun senere udpeget til »head of discovery & design.« Her fik hun ansvar for at øge kendskabet til Grundfos’ produkter og ydelser ude hos kunderne samt sikre en langt større involvering af kunder og brugere i udviklingsprocessen.

Pr. 1. januar 2015 forlod hun Grundfos til fordel for tilværelsen som selvstændig, hvor hun etablerede Zimplifi.

Artiklen er bragt i magasinet KNOW NOW

Dato: 13-04-19