Tilbage til nyheder

Designtænkning gennemsyrer alt hos Easyfood

– Vi ser os selv mere som et modehus end som en fødevareproducent.

Karakteristikken af Easyfood A/S fra direktør Flemming Paasch kan virke noget kontroversiel set i lyset af, at Easyfood jo lever af at fremstille og forhandle bagværk, bakeoff og convenience-produkter.

Men når kunderne møder Easyfoods produkter på for eksempel cafeer, cofeeshops, restauranter, tankstationer og i dagligvarebutikker, så er det forbundet med en oplevelse af, at netop disse produkter er med til at bekræfte og underbygge lige præcis den stil og den person, man er eller gerne vil være.

– Den måde, vi arbejder på, betyder, at vi rammer lige præcis ned i tidens trend, der hvor folk er eller er på vej hen. Og når vi for alvor lykkes, så er det os og vores produkter, der sætter trenden. Og det lykkes vi med, fordi vi arbejder fuldstændig innovativt og med designtænkning i alt, vi gør. Vi tager konstant udgangspunkt i kunderne og deres behov og arbejder kreativt ud fra alle de informationer og erfaringer, vi har. Vi er gået fra at tilpasse os kunderne til at udvikle for kunderne, siger Flemming Paasch.

Lige fra Kolding-virksomhedens etablering i 2000 er der arbejdet med designtænkning. Så selv om det på den ene side er en produktionsvirksomhed, så er Easyfood samtidig fuldstændig til stede ude hos kunderne. Det betyder blandt andet, at kundernes virkelighed også rent fysisk er trukket med ind i virksomhedens egen rammer. Blandt andet har Easyfood sin egen veludstyrede og gennemdesignede café, der blandt andet bliver brugt til møder, og der er et decideret innovationscenter, hvor man har opbygget et streetfood-område, som så bliver brugt til workshops, afprøvning af ideer og meget mere.

Fokuset på design betyder også, at man har to designere ansat. Den ene arbejder med at kigge ud i fremtiden og finde ud af, hvor trenden er på vej hen, hvilket er med til at sikre, at Easyfood konstant er first-movere, hvilket også er med til at give en bevidsthed hos kunderne om, at Easyfood netop er et brand, der går forrest.

Den anden designer arbejder med iscenesættelse af både brand og det enkelte produkt, så det får lige præcis det udtryk, der bedst muligt rammer de kunder, som Easyfood vil have fat i.

Fælles for de to designere er, at de arbejder ud fra en masse konkrete informationer og oplysninger fra og om kunderne selv og fra det miljø, som kunderne færdes i. Det handler om målgruppeinterviews, forbrugerobservationer, arrangementer med testpersoner i forhold til nye produkter og ideer til nye produkter, og det handler om trends og forbrugsmønstre. Blandt andet arbejdes der ud fra »personaer«, hvor der tages udgangspunkt i mennesker, der hører til gruppen af first-movere. Og i det hele taget er hele Easyfoods dna gennemsyret af designtænkning i hele processen.

– Det vi gør, er det, vi er. Da virksomheden blev skabt, besluttede vi fra start, at den skulle være fleksibel og innovativ i alle led. Frem for at tænke produktionsvirksomhed, skulle det være en vidensvirksomhed, hvor der skulle arbejdes innovativt i bredest mulig forstand. Vi har taget det bedste fra bagerhåndværket og kombineret det med det bedste fra industrien, det handler om stor kapacitet og den højeste kvalitet. Og fokus er, at vi hele tiden er på forkant med kundernes behov. I fremtiden vil den del blive udviklet mere og mere, siger Flemming Paasch.

Han oplever, at Easyfood i strategi og virksomhedskultur er smeltet sammen. Det handler om åbenhed, innovation og fleksibilitet og med masser af mod på at afprøve nyt og turde tænke anderledes. For en vigtig forudsætning for designtænkning er også at turde fejle, for man kan lære lige så meget af de fejl, man begår.

– Her er vores kultur vores stærkeste konkurrenceparameter, og vores træfsikkerhed i udvikling af nye produkter er meget høj. Vi er blandt dem i branchen, der har den største indtjening. De sidste 6-8 år har det været meget tydeligt, hvordan vores måde at arbejde på også giver økonomisk succes, hvor vi konstant vokser på både omsætning og på bundlinje, siger Flemming Paasch.

EASYFOOD A/S

• Rundede i 2018 for første gang en omsætning på over 300 mio. kroner årligt
• Har de seneste år leveret årlige overskud på mellem 10-15 mio. Kroner
• Blev ved årsskiftet solgt til Orkla Foods

Artiklen er bragt i magasinet KNOW NOW

Dato: 08-04-19