Hvad skal du leve af i fremtiden?

Det er vist ikke gået nogens næse forbi, at verden har forandret sig radikalt i de seneste uger.

Og mon ikke de fleste fornemmer, at når corona-krisen slipper sit tag i os – så kan meget have forandret sig...

Derfor er det rettidig omhu at starte med at observere ændret adfærd og nye tendenser, og gøre sig tanker om hvad fremtiden mon bringer? Det kunne være spørgsmål à la nedenstående:

Er vigtigheden af hygiejne og sundhed mon noget, som vil følge os ind i post-corona-tiden?

Hvad kommer det til at betyde for den måde vi kommunikerer, arbejder , køber og sælger på, at vi for alvor har fået erfaring med digitale og virtuelle platforme?

Hvorfor er Højskolesangbogen mon den mest solgte bog i disse uger? Og hvad betyder den nationale og lokale fællesskabsfølelse mon for hvordan vi vil handle, rejse og prioritere vores penge og tid i fremtiden?

Hvad betyder disse tendenser for din forretning? Giver det nye muligheder, som kan gribes? Eller betyder de, at nogle af jeres nuværende produkter eller services ikke længere er relevante?

Som en hjælp til at arbejde med at tendenser og hvordan de kan åbne og lukke forretningsmuligheder, har Universal Futurist udviklet modellen FutureGraphic, som du finder her.

FutureGraphic modellen

Her får du en kort gennemgang af hvordan du kan udvikle din forretning med hjælp fra modellen:

1.Arbejd først med kasserne over den røde stiplede linje.

Identificer de tendenser, som du tror direkte – eller indirekte – kan få betydning for dig, din forretning, din branche, dine kunder osv.

Beskriv situationen/din forretningsmodel, som den er nu – under de gamle spilleregler.

Og gør dig tanker om hvad du er mest bange for.

Udvælg dernæst den/de tendenser, som du finder vigtigst og tænk dig ud i fremtiden.

Hvad er du (næsten) sikker på vil ske på den korte bane? Og hvad tror du vil ske på lidt længere sigt? Og hvad siger din mavefornemmelse dig? Om hvor trenden vil føre os hen, og hvad vil den føre med sig? Taler vi om et nyt marked og muligheder for dig? Eller vil det betyde enden for dine nuværende ydelser...?

2.I tredje kolonne handler det om at fokusere på hvad tendensen medfører af muligheder.

Hvad består de af, hvor er de og hvordan kan du gøre dem til en del af din forretning?

Og hvad kræver det af ændringer hos dig og i din forretningsmodel for at du kan realisere dem?

 3. Nu skal du arbejde med kasserne under den stiplede linje, som handler om hvordan du så kommer videre med udviklingsopgaven.

Hvad skal du ikke længere tænke og gøre? (som bestemt ikke er nogen let øvelse!)

Og hvad skal du tænke/gøre/udvikle i stedet?

Hvad er det vigtigt, at du og din virksomhed skal kunne og være god til?

Og når du er nået er hertil – så kan du begynde at beskrive din nye vision.

Nemlig det, som din fremtidige forretning skal funderes på.

Husk at forretningsudvikling – ligesom al anden innovation – er en proces, som altid børe være i gang.

Gentag og genbrug derfor gerne modellen så meget og så ofte, som du synes, med nye eller fornyede tendenser, med ændrede muligheder eller trusler og dermed ændrede konsekvenser og forretningsperspektiver.

Har du lyst til sparring om forretningsudvikling eller flere input til modellen her – så tag fat i Tessa Salling på ts@innovationsilkeborg.dk eller tel. 2491 6502.

Modellen er udviklet af Universal Furturists, som du kan læse mere om her